Då jag avslutade min prästutbildning med året på Pastoralinstitutet i Uppsala, skulle vi göra ett examensarbete. Eftersom jag redan då visste att jag skulle placeras under adjunktsåret i Bograngen, Södra Finnskoga församling, Norra Ny pastorat, och visste att pilgrimsleden från Vingäng i Sysslebäck mot Flisa och Glomdalen gick nedanför Södra Finnskoga kyrka (200 m från) och att det fanns en finplats som kyrkan ägde mark på,ca 40 m från leden,beslutade jag att utabeta ritningar till en stavkyrka. Poängen var att byggandet av en stavkyrka skulle berika församlingens pastorala liv. Min rektor Eskil Franck tyckte att mitt förslag och koncept var mycket bra.
Några månader senare tillträdde jag tjänsten i Södra Finnskoga och planerna på stavkyrkan tog mer och mer form, den avritades på färglagda bilagor, med mått osv. Stora Skog skulle skänka virke till bygget och folk i bygden såg fram mot det hela. Men kyrkorådet (några tongivande) sa nej. Efter flera tidningsreportage om projektet tvingades det därför ges upp. Prosten Gunnar Lindberg i Ekshärad såg däremot potentialen i det hela, och bad att få ritningarna m.m. Vilket han fick.
Ett år eller så senare, invigde biskop Bengt Wadensjö stavkyrkan, i följe av en romersk kardinal.
Nu är det en turistattraktion och en viktig del i Ekshärads pastorala liv.
Kyrkan kunde ha stått vid pilgrimsleden i Södra Finnskoga. De var det som var meningen från början
Inför jobbet läste jag förstås all tillgänglig litteratur i ämnet stavkyrkor. Jag kan därför övertygat säga att stavkyrkan i Lysvik ( som Fernow nämner) var av denna typ, liksom munkkyrkan, den första kyrkan i Östra Ämtervik, och troligen första missionskyrkan vid gamla kyrkplatsen vid Apertin.
torsdag 11 februari 2016
Radbandskula av bärnsten
I Historiska museets samlingar finns några enstaka radbanskulor av bärnsten. En radbandskula av bärnsten är hittad vid Kils gamla kyrka. Ovanstående radband med glaskulor och tre bärstenskulor är hittat i Gudhems kloster ( har som vi vet mycket med gamla kyrkan i Kil att göra.)
Kanske ligger resten av Kilsradbandet kvar? Troligen. Stora björkar hindrade annat än en mycket begränsad utgrävning av kyrkplatsen, 1953. Radbandet torde ha sett ut som radbandet ovan från Gudhems kloster.(foto: Nordiska Museet)
Gamla kyrkplatsen i Kil
Vid Apertin byggdes en av Värmlands första kyrkor. Det är vanligt att åldersbestämma kyrkornas tillblivelse efter uppskattad ålder på dopfunten. Men under missionstiden var det vanligt med vuxendop, utomhus, i närhet av kyrkan. Det finns många kyrkor och katedraler som är byggda över en naturlig källa. Det ansågs även förnämligast att döpas i "levande vaten". Man kunde inte knyckla ner de vuxna hedningarna i en dopfunt. Därför är dopfuntens ålder och kyrkans inte helt säkert den samma. Det kan - och fanns- många kyrkobyggnad innan dopfunt anskaffades.
Jag tror det var så vid Apertin. Jag tror det var därför den första kyrkan byggdes där, p.g.a bäcken och den lilla dammen, ca 30-40 m från kyrkobyggnaden. För att kunna företa dop i levande vatten.
Och att först på 1200-talet, när kyrkan blivit sockenkyrka, införskaffades dopfunt.
Missionskyrkan, en stavkyrka, stod inuti den senare stenkyrkans plats, ungefär mellan björkarna. I bakgrunden det sk Bromanska gravkoret. ( foto: Bo Ulfvenstierna)
Vid en mindre utgrävning påsträffades 1953 ett antal medeltida brakteatrar av silver.Bland annat ett mynt präglat av Birger Jarl, i Lödöse mellan 1250-60.Han var ju Erikska ättens jarl då, 1250. Och signerade 1250 gåvobrev till Gudhems kloster, på två gårdar i Kil. Det var Katarina,drottningen till Erik
den Läspe och Halte ( Erikska ätten) som skänkte.
Även hittades en amulett av brons med instansat korsmärke , en radbandskula av bärnsten, m.m.
Jag tror det var så vid Apertin. Jag tror det var därför den första kyrkan byggdes där, p.g.a bäcken och den lilla dammen, ca 30-40 m från kyrkobyggnaden. För att kunna företa dop i levande vatten.
Och att först på 1200-talet, när kyrkan blivit sockenkyrka, införskaffades dopfunt.
Missionskyrkan, en stavkyrka, stod inuti den senare stenkyrkans plats, ungefär mellan björkarna. I bakgrunden det sk Bromanska gravkoret. ( foto: Bo Ulfvenstierna)
Vid en mindre utgrävning påsträffades 1953 ett antal medeltida brakteatrar av silver.Bland annat ett mynt präglat av Birger Jarl, i Lödöse mellan 1250-60.Han var ju Erikska ättens jarl då, 1250. Och signerade 1250 gåvobrev till Gudhems kloster, på två gårdar i Kil. Det var Katarina,drottningen till Erik
den Läspe och Halte ( Erikska ätten) som skänkte.
Även hittades en amulett av brons med instansat korsmärke , en radbandskula av bärnsten, m.m.
Det krävdes organisation för att bistå pilgrimerna
Pilgrimsfärd
augusti 2014
Från
4 t om 8 augusti gick Malin Grevillius och Åsa Hedström den gamla Fryksdalssleden från
Illberg till Oleby – Fryksände.
Det
står klart att de pilgrimer som gått leden under 300 år måste haft härbärgen,
det var ett absolut måste. Ett härbärge måste ha funnits i Gunnarsby/Nilsby.
Ett måste ha varit i Bävik vid gården Berg.
Ytterligare
vid gården Ämtervik och ett vid Munkebacka. Vidare vid Häljeby. Någon typ äv
härbärge vid Björke och Strandvik/Bäcken. Ett säkert vid Lysvik. Troligen ett
vid nuvarande Bada herrgård.
Därifrån
till Oleby var obebodd urskog. I Frykssände vid forsarna fanns munkar och säkert
ett härbärge.
Sträckan
Illberg Torsby är drygt 7 mil. Det är inte realistiskt att tro att pilgrimerna
färdades mer än en mil per dag. Det stämmer också med indikationerna från
härbärgeplatserna ovan.
Man
kan anta att en del pilgrimer kunde hyra båt och roddare, en del kanske
färdades hela Fryken, en del delsträckor med båt. Så var det på 1600-talet och
framåt. Se Gyllenii dagbok.
Förutom
härbärgen fanns säkert sk själahus, d v s kojor, enkla, men tak över huvudet.
Vi har en sådan Mellan Lysvik och Skoga, som heter Kapuria= koja.
Några
få härbärgen kanske hyste övervintrande munkar. T ex Bävik (Vinbergssniglar), Ämtervik,
Munkebacka( Källa, pestskråp, beteshage), Häljeby.(Pestskråp) Det kan vara så att härbärgesverksamheten helt eller
delvis sköttes av medeltida gillen.(Gillesfana i Lysvik)
Jag skulle tro att flertalet munkar återvände
till Skara på senhösten och åter kom i april-maj.
Någon
mat från ortsbefolkningen kunde pilgrimerna inte räkna med. (På sommaren, när
de kom, var alla visthus tömda.) Detta måste organiseras från de stora klostren
och från Skara. Ett slags tross-verksamhet alltså. Detta var nog en del av
missionsverksamheten och en förelöpare till sockenkyrkorna på 1250-talet.
Härbärgena var dåtidens soppkök och – sjukstugor. Organisationen måste ha varit
ganska avancerad. Ingen av pilgrimslederna, vare sig i västvärmland eller Klarälvdalen eller Fryksdalen skulle ha fungerat det minsta annars. Detta måste
man ha helt klart för sig
Flickorna
som gått nu är friska, vältränade, i 30-årsåldern, med regnkläder och
ordentliga vandringsskor. Mat har kunnat köpas.
Trots
detta har färden varit mödosam.
(foto: Bo Ulfvenstierna): Malin och Åsa utanför "pilgrimshärbärget" vid Björketorp, Övernattning och omplåstring och mat.
Under
medeltiden fanns inga vandrarkläder, dåliga skor, en del var äldre och sjuka av
pilgrimerna. Man kan utgå ifrån att en del faktiskt dog eller blev sjuka. Detta
varade under 300 år och krävde definitivt organisation och uppbackning av
kloster och kyrkan. Ev av olika gillen.
En
annan sak som är definitivt klar är att de inte kunde bära någon packning eller
utrustning, utan hade de klövjehästar, som troligen fanns att hyra på olika
ställen. Flic korna började med varsin fjällryggsäck på 15 kg. Efter det att
Åsas fötter gått sönder, fick hon vandra utan och Malin bar sin. Att en pilgrim
skulle haft något att släpa på som översteg fem kg är otänkbart. Detta
accentuerar behovet ytterligare av härbärgen. Mat. Kläder skulle torkas.
Skavanker ses över. Det fanns rovdjur, rövare.
Den 30/8 kom Malin och Åsa fram till Edet, Oleby. Längre gick inte pilgrimerna
utan därifrån lejdes båt över till forssidan, ev Björnidet, där enligt vissa
uppgifter Fryksände första kyrka skulle ha legat. En annan uppgift säger att
den låg vid Röjdans utlopp, nedanför forsarna.
Det är inte otänkbart att det var ett härbärge
där tjänade som gudstjänstlokal, och att utifrån detta uppstod område för
prästbord. Med diverse kringelkrokar har flickorna gått mellan 8-9 mil på fem
dagar. De har gått effektivt hela dagarna.
Härbärgesmunkarna
kan knappt ha odlat något själva. De hade ingen mark. Det hade ändå inte
funnits något att skörda förrän på höstkanten. Hur gjorde man? Troligen tross,
laster från Skara, till härbärgena, mat som fördelades under sommarmånaderna till pilgrimerna.
Från
Illberg till Trondheim tog det ca en och en halv månad. Sedan skulle man
tillbaks på hösten.
Alltså
tre-fyra månader från Skara eller Illberg till Trondheim T/R
Från
Röjdåforsarna fortsatte pilgrimerna genom Röjdådalen till Röjden och gränsen
och sedan Österdalen
Eller
Hamar. Mot Trondheim.
Det
är svårt att tänka sig att det per sommar kom några större skaror med
pilgrimer. Men det är förstås omöjligt att uppskatta. Vad man däremot får
se eller betänka att det var under många
århundraden det pågick, kanske från 1000-talets senare hälft till 1530.
Tre-fyra hundra år. Vi har digerdöden mellan 1350-1450 i olika omgångar.
Pilgrimsfärderna fortsatte, kanske än mer intensifierades under denna tid.
Vedermödorna torde ha varit mycket stora. Pesten drabbade varenda bygd och gård
i hela Europa.
På
medeltiden var nog själva mödan, slitet, sjukdomar och besvärligheter en nästan
prisad del av botgöringen. En del sades gå barfota. Svältande, utmärglade
kämpade man sig mot Trondheim.
Framfarten
var kanske 8 km per dag, med packdjur, i hyfsat väder. Det borde ha tagit ca
9-10 dagar mellan Illberg till Torsby och 4-5 dagar till gränsen.
Bilden ovan; En pilgrims vedermödor. Malin Grevillius 2014, Badaälven. (foto: Bo Ulfvenstierna)
Man
kan bli matt och känna sig uppgiven när man läser något äldre forskares
teoretiska utlåtanden vad t ex gäller dagsetapper. Arvid Ernvik (mfl) hävdar
att genomsnittet skulle vara 4.4 mil per dag. Någon hävdar sex mil och mer.
Bristen på insikt är frustrerande. Översatt skulle det betyda att man skulle
ha gått t ex från Illberg till Fryksände på en och en halv dag i så fall.
Samtidigt hävdar dessa författare att många var sjuka och lytta. Om föda och
tillgången på sådant skrivs bara lakoniskt att ” de kunde få allmosor av allmogen”. Det är alltså helt
teoretiska resonemang utan förankring i verkligheten.
Ernvik
anser i boken Olof den helige och eskoleia att Fryksdalen verkligen haft en
pilgrimsled. Han ifrågasätter det inte. Utan skriver vid flera tillfällen i
boken att så varit fallet. Det är viktigt att notera. Nu är det så att hans
nedteckningar byggde till största delen på ortsnamn. Han utgår från detta. Han
forskade överhuvudtaget inte i Fryksdalens historia, utan i västvärmland och i
Kristinehamnstrakten. På båda dessa ställen var han bosatt och lärare, vilket
delvis kan förklara ensidigheten. Senare tiders forskning har emellertid
påvisat en större mängd ortsnamn i Fryksdalen, med anknytning till munkar och
pilgrimer, än i Klarälvdalen. Detta kände Ernvik inte till. Han drar därför
slutsatsen att Fryksdalen var den pilgrimsled som var minst frekventerad. Hade
han känt till alla ortsnamn hade han nödvändigtvis
måst tolka det så att Fryksdalen var
lika mycket eller mer frekventerad som pilgrimsled än Klarälvsdalen. Inte
heller kände han till de pilgrimsfynd som gjorts. ( se nedan)Att Klarälvsdalen
tolkas som en Pilgrimsled kommer sig av 1) Fogden Olof Hååls uppteckning av en folkminnessägen
i Dalby, åt dåvarande Antikvitetskollegium 1660. Detta sprids vidare av Fernow 1770.
2) Ortsnamn. Några andra ”bevis” finns
icke, vare sig skriftligt eller materiellt. Att det finns en
St;Olovsskultur i Norra Ny kyrka säger absolut ingenting om pilgrimsfärder.
Olovs skulpturer fanns i många kyrka, i Fryksände till exempel (altarskåp)
Värmlands
museum gjorde för ett antal år sedan en undersökning för att försöka finna bevis
för OM Klarälvsdalen varit en pilgrimsled. Man hittade inga sådana bevis. I
Fryksdalen har vi tre oberoende personliga pilgrimstillhörigheter som hittats: helgonguldringen
i Smedsby, Kniven med helgonskulpturerna i Östra Ämtervik och skeden med
helgonstaty i Björke. Något sådant har inte hittats i Klarälvsdalen. Enbart
dessa fynd bevisar pilgrimsnärvaro I Fryksdalen. Fynden har hittats
omedelbart vid leden. Ringen har dessutom inkriptionen: Caspar, Melkior, Baltazar =
pilgrimernas skyddshelgon.
Jag skriver inte ovanstående för att på något sätt förklena Klarälvsleden. Men sakliga uppgifter måste få kunna framläggas!!
Vid
Bada finns några intressanta ortsnamn: Gamla Gården ( som låg på norra sidan
älven), i närheten där: Korsbrobråten, alltså en bro över älven som hetat
Korsbron – kan emanera från Korstecken, eller möjligen att korsa älven, även en
bråte som heter Kungsbrobråten, d v s en bro som hetat Kungsbron.
Ortnamnsälla:
SOFI – landsmålsarkivet Uppsala.
8
aug 2014
Bo
Ulfvenstierna
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)