Vid
den tid Olof Haraldsson färdades genom Värmland ( 1030) på väg till Stiklastad
fanns EN lämplig led i Värmland, Fryksdalsleden, Frikenveien eller hur den då benämndes.
I Klarälvdalen fanns ingen led eller
”väg”. Det var ren ödemark. I Fryksdalen hade man då redan 1800 F.Kr. odlat
säd. Uppland låg under vatten. I Fryksdalen låg storgårdarna, vikgårdarna från
bronsåldern och vikingatiden ( med uppenbarlig handel med Birka, enligt
befintligt gravgods i Historiska Museet) Att driva med en här och hird kräver
mat. I Klarälvdalen fanns ingen mat. Det fanns mycket få gårdar på 1000-talet.
Det
finns inga som helst bevis, vare sig skriftligt eller muntligt, på att Olof
Haraldsson färdades Klarälvdalen norrut. Logiskt sett faller det. På 1000-talet
var Fryksdalen ett begrepp, en handelsled, som varenda storman kände till vid
tiden. Sund och Björke var juridiska lydområden till Norge,
En
enda forskare – Arvid Ernvik- har ”fastslagit” att Olof den helige använde
Klarälvdalen. Märk väl en enda forskare. Totalt på följande premiss:
”
att pilgrimer gärna valde vägar där Olov själv färdats”.
Fryksdalen/
Röjdådalen har definitivt varit en pilgrimsväg. Det finns absolut ingenting som
motsäger att Olov Haraldsson färdades på denna väg 1028 och 1030, som han, av
många, definitivt kände till.
Arvid
Ernvik är den enda som skrivit om pilgrimsleder i Värmland. Om Fryksdalen och
Röjdådalen hade han definitivt ingen kunskap alls i ämnet. Han kände till ett
enda namn som antyder till pilgrimer: Munkebacka. Det var allt. Vi känner till
över tjugo namn, det är mer än han hittade i Klarälvdalen och mer än i västra
Värmland.
Nu
är det så att Ernvik faktiskt uttalar sig FÖR att Fryksdalen var en led
för pilgrimerna. Han gör det vid flera tillfällen i sin bok. Samtidigt konstaterar han att ” Fryksdalen
har varit minst frekventerad, eftersom det inte finns fler ortsnamn som
stöder”. Nej, han själv kände bara till ett. Vi känner idag till minst
tjugo-tjugofem. Betydligt flera än i
Klarälvdalen. Han kände inte heller till de personliga pilgrimsfynd som gjorts
vid Fryksdalsleden. Inga sådana fynd
har gjorts i Klarälvdalen.
Samtidigt är Ernvik den enda källan, och enda forskaren,
hittils ,för Svenska och Norska pilgrimsforskare vad gäller Värmland. Han
citeras flitigt i Norska böcker och broschyrer.
Hans oerhört tunna utsagor om Fryksdalen (pga hans bristande
kunskap) har därför snedvridit hur det förhöll sig i verkligheten och hur
bilden av Värmländska pilgrimsförhållanden var.
Fryksdalsledens fortsättning från Frykssände till Norge går och gick
genom Röjdådalen.
Detta är inte Finnskog. I jordeboken från 1503 finns de tre
gårdarna Östmark, Västmark och Sörmark upptagna. Det var alltså svensk – eller
Värmländsk – bygd under medeltiden.
Ernvik för fram ortsnamn på kors – krus – som bevis för att
pilgrimsled gått fram där. Så gör han i Klarälvdalen – Krusmon – i Västvärmland
– Korsbyn – Korset- mfl.
I Röjddalen finns flera gårdar med förleden Krus -,: gården Krusberg
i Millmark, Krusen, Krustorp. Finnforskaren Rickard Broberg konstaterar att
detta är namn som finnarna inte namngivit utan de har funnits innan finnarna
uppträdde i Östmark.
Vi har även namnet Kyrkonäs, vid leden, – så gammalt att
någon kyrka inte fanns i Östmark. Ingen känd bebyggelse har legat på platsen.
Det är troligen uppkommet pga att ett härbärge legat där.
Vi har ortsnamnet på en myr i Millmark med namnet St:a Klara.
Det märkliga är att det i Björke finns en källa på skogen som heter S:ta Klara
också.
I Östmark finns sjön Hällsjön, med gamla namnet Heligsjön.
Vad gäller Krus- korsnamnen, hade Ernvik måst tolka detta
som tecken på pilgrimsväg, eftersom han gjorde det i Klarälvdalen och
Västvärmland. Men – återigen – han kände inte till Fryksdalens/Röjdådalens
ortsnamn.
Det är konstaterat att Sverre Sigurdsson, kung i Norge,
först tronpretendent, korsade - bl a
1177
och 1178. Av Sverresagan framgår att han från Eidskog/Hedmarken korsade
Värmland och kom fram till Ekshärad ( Ekes hara, något härad existerade inte då) och fortsatte därifrån till Malung och
vidare norrut till Järnbäraland, Härjedalen och Jämtland.
Enligt
de milangivelser som noga ges i sagan måste han ha gått genom Röjdådalen, norr
om Torsby –eller genom - och vidare till Ekshärad.
I
Röjdådalen, finns ett område vid leden som heter Kungsbacken – Kongbacken. Det
är det gamla namnet på Lämbacken, gården Kungstorp är den äldsta.
Enligt
Rickard Broberg skall en förklaringssägen – folktradition – där tala om en kung
och ett härfölje- dragit fram. En del skall ha begravts i en egendomlig samling
jordkullar. Där det ursprungliga Kungstorp legat. På norska sidan gränsen
ligger Kjerkesjön och Kongstjernet. Ingen nuvarande bebyggelse i närheten.
Det
betyder att det redan på 1100-talet fanns en led genom Röjdådalen, vilket
verkar helt troligt, den enda led som hade kontakt med Norge i Norra
Fryksdalen. Dvs redan då en fortsättning på Fryksdalsleden, den urgamla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar